ابراهیم خدادادی؛ هانیه جاجرمی
چکیده
برای بررسی و ارزشیابی کتب درسی محققان یا از مقیاسها و چک لیستهایی که بایستی توسط مدرسان و فراگیران پر شوند استفاده میکنند یا تحقیقات کیفی براساس مقایسه نظریههای یادگیری زبان دوم با فعالیتهای داده شده در کتب درسی انجام میدهند. ولی تحقیق حاضر از روش ساختار خرد برای بررسی متون کتاب "موزائیک 1 خواندن" بهره می جوید. بدین ...
بیشتر
برای بررسی و ارزشیابی کتب درسی محققان یا از مقیاسها و چک لیستهایی که بایستی توسط مدرسان و فراگیران پر شوند استفاده میکنند یا تحقیقات کیفی براساس مقایسه نظریههای یادگیری زبان دوم با فعالیتهای داده شده در کتب درسی انجام میدهند. ولی تحقیق حاضر از روش ساختار خرد برای بررسی متون کتاب "موزائیک 1 خواندن" بهره می جوید. بدین منظور 17 متن کتاب به صورت تصادفی انتخاب و کلمات به کار رفته در آنها با دامنه های معنایی، ساختاری و شبه ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. آنها همچنین از نظر شاخص های قابلیت خوانداری بررسی شدند. نتایج نشان دادند که متون از 3722 نوع انگاره تشکیل شدهاند که 2979 (80%) آنها از نظر دامنه، معنایی هستند. اگرچه این کتاب به موفقیت دانشگاهی در سطوح بسندگی زبان انگلیسی نظر دارد، ولی هیچ تعریف قابل آزمایشی از آن سطوح ارائه نمیدهد. ولی بررسی شاخصههای قابلیت خوانداری نشان میدهد که متون خواندن و درک مفاهیم کتاب بین سطوح سال سه دبستان و دانشگاه متغیر میباشند. این متون از نظر انگارهها و مناسب بودن آنها در بطن جامعه ایرانی هم مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای تحقیق بیشتر روی آنها ارائه شدهاند.